>
Notícies
Entrevistes, Reciclatge

“L’educació ambiental s’ha de fer per tota la societat i ha de renovar el seu discurs”

XAVIER DURAN, periodista ambiental.

Fotografia de l'entrevistat. Foto: Paula Solanas

Fotografia de l’entrevistat. Foto: Paula Solanas

Entrevistem el químic, periodista ambiental i director del programa El Medi Ambient de TV3 Xavier Duran, sobre la situació actual del reciclatge i la comunicació ambiental. Llicenciat en Ciències Químiques i doctor en Ciències de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Duran ha escrit obres de divulgació científica i de ciència ficció, d’entre les quals destaquen Connexions Ambientals. Del repte ecològic al canvi social (2000) i L’esperit de la ciència (1991).

Quin paper té la comunicació ambiental en el foment del reciclatge?

Crec que és bàsica ja que no només informa la gent sobre com reduir i reciclar els residus que es generen, sinó que explica perquè. A més, informa sobre aspectes com la quantitat de deixalles que produïm, la despesa que suposa, o els problemes que en deriven, com ara els abocadors

Hi ha moltes llegendes urbanes al voltant del reciclatge, per exmple, que tots es barreja al camió i arriba al mateix lloc. Com es poden combatre aquestes idees mal formades?

Amb educació i comunicació ambiental. Aquestes idees, en part, són lògiques perquè hi ha molta desconfiança. Cal explicar que els camions tenen diversos compartiments i que fan el mateix trajecte per estalviar recursos. Hi ha molta gent que no ho entèn, per tant, s’ha de mostrar com les deixalles van a les plantes de separació, es separen i es trien per anar a llocs on són transformades en matèries primeres. Les llegendes es combaten ensenyant bé les coses.

L’última campanya deia “Reciclar és la teva responsabilitat”. Cal que el ciutadà adquireixi un major compromís davant el reciclatge?

És cert que reciclatge és responsabilitat de la gent. Pots decidir si vols separar els materials o no, o comprar productes que tinguin menys embolcall. Tot i així, cal donar a la gent els mitjans necessaris per a que ho faci i per facilitar la feina. Si la gent troba l’aigua en ampolles de plàstic i ha de buscar molt per trobar productes en vidres no és culpa seva.

I qui ha d’assumir els costos del reciclatge?

Els costos els ha d’assumir qui genera el problema, és a dir el fabricant que no ofereix productes amb poc emboltori o en envasos retornables. La gent pot assumir un cost temporal, però no total. Paguem impostos i tots contribuïm al sistema de recollida de residus. Però, evidentment, qui ha de contribuir més és qui genera el problema.

Què opines sobre l’actual sistema de recollida de resiudus, el SIG, en comparació al Sistema de Dipòsit, Devolució i Retorn d’Envasos (SDDR)?

El sistema que hi ha ara té mancances. No ho recicla tot i els percentatges no són tan elevats com es voldria. És per això, que defenso l’envàs retornable. Es tracta del sistema que es feia abans: la primera vegada que compraves un producte amb un envàs pagaves el dipòsit i quan el tornaves i no en compraves un altre, t’ho retornaven. En països com Alemanya o Suècia ha donat molt bons resultats i és una font d’ingressos per algunes persones que es dediquen a recollir envasos que altres no han reciclat. Amb el temps però, aquí s’ha anat imposant l’envàs que es llença, cosa que acaba creant un problema greu de volum i gestió de residus. Tècnicament aquestes problemes que presenta el SIG es poden solucionar, però hi ha gent a qui econòmicament no li interessa canviar el sistema.

Quina opinió tens respecte la campanya “Envàs on vas?”

Ens ha quedat la musiqueta enganxada a tots, per tant ja és un èxit. Tothom en parlava. En part és una forma eficient de comunciar el missatge perquè crida l’atenció sobre el tema, ofereix dues o tres pautes que queden més o menys clares i convida a buscar més informació. El problema és que no pot explicar on llençar cada un dels objectes i ara hi ha gent que no està segura de com reciclar perquè ha vist que el que feia abans no era el correcte.

Quines característiques ha de tenir una campanya per ser efectiva?

Simplicitat. Com més informació dónes de cop, menys en reté la població i més es pot embolicar. La solució és fer campanyes més senzilles i centrades en temes molt concrets. Per tant, n’hi hauria moltes més i més sovint.

Creus que l’Agència de Residus de Catalunya està fent un bon paper?

Referent a la comunicació, fa campanyes i ofereix altres tipus d’informació a través de la web i trucades. Tot i així, hi ha altres feines que no són només de comunicació i educació ambiental, sinó de facilitar processos. En aquest aspecte encara es pot fer més. Per exemple, el porta porta ha resultat ser un sistema molt eficient. A llocs com Matadepera el reciclatge ha augmentat signifcativament fins al 90%. Cal  estudiar formes que facilitin que la gent recicli.

Com s’ha de potenciar l’educació ambiental?

S’ha de potenciar des de petits. Els fills estan més educats que els pares en aquest aspecte. Tot i així, l’educació ambiental no és exclusiva de l’escola; ha d’estar a tot arreu. Hi ha moltes formes de fer educació ambiental: campanyes, xerrades, visites, repartir informació a domicili… En aquest sentits, els mitjans de comunciació han de contribuir-hi, sobretot els públics. Per altra banda, a part de formar la consciència ambiental, també cal potenciar el reciclatge a través de la visió d’incentius i costos. S’han de mostrar els beneficis econòmics que suposa el reciclatge. Per exemple, la reducció de taxes o la inversió en espais i despesa pública amb aquells diners estalviats per l’administració. En definitiva, l’educació ambiental s’ha de fer per tota la societat i ha d’anar renovant el discurs perquè apareixen nous sistemes i dades. La gent es pot relaxar i així se li recorda l’esforç que han de fer.

Anuncis

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: